Bezinningsdag

Als de bladeren van de bomen zijn gevallen, het weerbericht alleen maar gaat over regen en wind en de feestdagen naderen, is het tijd voor bezinning. De dagen worden korter, er is minder licht. Meer tijd dus om na te denken over de zin van het leven. De kerstgave voor de kerk is al opgehaald, de eerste kerstkaarten komen binnen. De kerstboom staat, we hebben de jaarlijkse stress overleefd en het resultaat mag er zijn. Ik vraag me wel eens af hoeveel relaties sneuvelen op de kerstboom.

Ons werk is een belangrijk onderdeel van ons leven. Daarom is bezinning over de invulling van je werk net zo belangrijk. Wij trekken daar een hele dag voor uit, met dit jaar aansluitend de kerstborrel. Even een dag met elkaar zijn vanaf ontbijt tot en met avondeten en tussen de maaltijden door thema’s uitdiepen waar je het hele jaar geen tijd voor krijgt. Dit jaar staan twee thema’s centraal: samenwerken en professionaliteit.

Het eerste thema gaat over de manier waarop we binnen het team met elkaar samenwerken. Dat is niet zo makkelijk als het misschien lijkt. We hebben een multidisciplinair team, dat geeft spraakverwarring. De communicatie is daarom een extra uitdaging. Dat doen we ad hoc, maar zeker ook gestructureerd in projectoverleggen en teamoverleggen. Of we elkaar echt goed begrijpen is de vraag. We zijn allemaal gauw geneigd om te denken dat we de ander begrepen hebben. Een ander aspect is de gezamenlijke identiteit. Voor mij is het heel belangrijk dat iedereen het “Tripolisdenken” uitdraagt. Maar voor de mensen die parttime aan ons verbonden zijn en deels voor andere opdrachtgevers werken is dat een bijzondere uitdaging. In de hedendaagse arbeidsmarkt worden dergelijke oplossingen gevraagd, dus we zullen er niet omheen kunnen.

Professionaliteit is mijn stokpaardje. Dat is niet de verpakking, maar de inhoud. Echte aandacht voor de klant. Vanuit je hart de klant optimaal willen bedienen. Uit welke elementen dat professionele gedrag bestaat zullen we nader gaan uitwerken. Het gaat dan in ieder geval over vakbekwaamheid, over ethische normen, over dienstbaarheid.

Wat zien onze klanten terug van deze dag? Ik zal u in mijn volgende column vertellen hoe het is gegaan, welke conclusies we met elkaar hebben getrokken, welke afspraken we hebben gemaakt. Verder zullen klanten hopelijk nog beter ervaren dat wij hun partner zijn, dat we met heel ons hart en in alle oprechtheid ervoor willen zorgen dat het goed met hen gaat. Dat is een hele zware opdracht en niet elke dag lukt dat even goed, maar het gaat om de intentie.

2015 was een prima jaar voor ons, een van de beste ooit. Ik ben heel erg tevreden over de samenwerking met onze klanten, over ons deskundig en toegewijd team en over de vooruitzichten voor 2016. Ook in persoonlijk opzicht ben ik een tevreden mens. Onze kinderen doen het allemaal fantastisch, wat zijn Alia en ik trots op ze. Na moeilijke jaren hebben we weer heel gelukkige dagen, er is uiteraard nog veel te doen, maar we zijn weer aan het bouwen, heerlijk. Ik hoop van harte dat het u allemaal ook zo vergaat, zo niet dan doe je uiterste best om je situatie te verbeteren en wees niet bang om beslissingen te nemen.

Fijne Feestdagen en een Gelukkig en Gezond 2016

Geef een reactie

(veiligheidstest) *