×

Op Hemelvaartsdag (09-05) is ons kantoor gesloten.

  • Openingstijden : maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur
4 geheimen voor succesvolle ondernemers

4 geheimen voor succesvolle ondernemers

Ondernemerscoach Marcel Burger deelt dé vier inzichten voor succesvol ondernemerschap.

Ruim twintig jaar geleden alweer las ik een beroemd boek. Een roman, maar het verhaal was niet wat mij het meeste raakte. Het was de filosofische verhandeling over kwaliteit die door het boek verweven is die mijn leven heeft veranderd. Zen en de kunst van het motoronderhoud, van de Amerikaan Robert Pirsig, is een onderzoek naar waarden. Een viertal inzichten die ik uit dit boek haalde, zou ik zo kunnen serveren als dé vier geheimen voor succesvol ondernemen.

1. Wees niet bang, ontspan! Pirsig houdt ons voor dat het onbekende ons vaak angst inboezemt. Dit is onnodig en schadelijk. Een open, onderzoekende houding ten opzichte van nieuwe (technische) ontwikkelingen is productiever dan een angstige, afwijzende houding. Een waarheid waar ondernemers hun voordeel mee kunnen doen.

Wanneer ondernemers angstig of gestresst reageren op ontwikkelingen in de markt zijn ze zelden op hun best. Het rationele deel van ons brein werkt beter als we ontspannen zijn. We analyseren dan beter, zijn beter in staat om informatie op te nemen en te combineren met eerdere informatie. We zijn creatiever en innovatiever bij het vinden van oplossingen voor de vraagstukken die ons bezighouden.

Dus: ontspan! Sport, mediteer, haal diep adem, strik je veters als je merkt dat je gespannen bent. Ontspannen kun je leren. En dat begint met het herkennen van de spanning in je lijf en de negatieve, risicomijdende gedachten die daar het gevolg van zijn.

2. Neem je intuïtie serieus Kwaliteit is niet altijd te vangen in cijfers of concrete bewijzen. Kwaliteit is niet alleen een objectief gegeven zoals 'volgens de standaard' of 'lang houdbaar'. Subjectieve kwaliteit is een innerlijk besef van kwaliteit, los van afspraken en onze bewuste waarneming. Pirsig hecht veel waarde aan deze vorm van kwaliteit.

Ondernemers staan vaak voor complexe keuzes. Het beoordelen van businessplannen, samenwerkingspartners of medewerkers en het formuleren van een toekomstvisie vraagt om het vergaren van informatie. Informatie die vaak tegenstrijdigheden bevat en soms zelfs onbetrouwbaar is. Dan is er gelukkig onze intuïtie die ons helpt om keuzes te maken. Een onbestemd, ongemakkelijk gevoel of juist een energie die zin geeft om aan de slag te gaan. Het loont de moeite om hier gebruik van te maken bij het ondernemen. Het behoedt je voor grote blunders en helpt om juist risico’s te nemen.

En als je intuïtie je angstig en gespannen maakt? Denk dan aan de vorige tip. Ontspan! Onderzoek en analyseer pas daarna. Want wie angstig zoekt, zal altijd meer gevaren dan kansen en mogelijkheden vinden.

3. Wees bewust positief Alles om ons heen heeft kwaliteit. Het is de kunst om die te zien of te ontdekken. De vraag 'wat is er goed aan' kan nooit beantwoord worden met: helemaal niets! Dat besef helpt om te ontspannen, maar ook om gebruik te maken van alle kwaliteit om ons heen. Dit inzicht helpt ons om positieve emoties te ervaren bij alles wat ons omringt of 'overkomt'.

Ondernemers die beseffen dat alles kwaliteit heeft, zorgen beter voor zichzelf, hun medewerkers, hun spullen en vooral hun klanten. Organisaties waar bewust positief afwijkend gedrag wordt gestimuleerd, komen sterker uit reorganisaties dan organisaties waar men vooral aandacht heeft voor wat er niet goed is. Organisaties die vooral aandacht geven aan het wegwerken van problemen zijn bezig goed te worden. Organisaties die beseffen dat ze al goed zijn, kunnen veel meer aandacht geven aan beter of zelfs de beste worden.

Als boegbeeld van de organisatie heb je een enorme impact op de manier waarop iedereen in jouw organisatie denkt en communiceert. Straal je vertrouwen uit in wat jouw mensen kunnen of voert wantrouwen de boventoon in jouw communicatie? Je kunt vragen stellen als 'wat ging er goed vandaag?' en 'wat vind jij het leukste aan je werk?' Complimenteer mensen met hun unieke bijdrage. En kijk naar je eigen resultaat: wat waarderen je klanten het meest aan je dienstverlening? Hoe kun je daar nog beter in worden? Ook daar kun je als ondernemer aan werken.

4. Kwaliteit kun je het beste zelf ervaren Als je nog nooit zelf een motorfiets uit elkaar hebt gehaald, is het moeilijker om de kwaliteit van ieder onderdeel te beoordelen. Wie nooit zelf motor heeft gereden, kan moeilijker de kwaliteiten van twee verschillende motoren onderscheiden. Door zelf te ervaren, groeit ons kwaliteitsbesef.

Wie als ondernemer geen klant is bij zijn eigen bedrijf en geen gebruik maakt van de producten en diensten die zijn onderneming aan klanten verkoopt, heeft minder gevoel voor de kwaliteit van die producten of diensten. Wie nog nooit gemanaged is, heeft minder gevoel voor de kwaliteit van zijn managementstijl dan degene die meerdere managers heeft meegemaakt. Wie ver van de werkvloer opereert, begrijpt minder van de kwaliteit van zijn individuele medewerkers dan de ondernemer die zich verdiept in de kwaliteiten van iedere medewerker. Of die dat verlangt van al zijn managers. Wie als ondernemer in zijn directe omgeving vraagt waar hij goed in is, begrijpt beter welke kwaliteiten je nog meer kunt inzetten om een nog betere ondernemer te worden.

Ga op safari in je eigen bedrijf. Beleef zelf wat een klant ervaart. Vraag om concrete feedback aan de mensen om je heen. Breng in detail in kaart wat jouw kwaliteiten zijn als ondernemer en hoe die zich verhouden tot de uitdagingen waar je voor staat. Waar zijn anderen beter in dan jij en hoe kunnen zij bijdragen aan het succes van jouw onderneming?

En dan tot slot……Wat is de kwaliteit van deze column?

Bron: Sprout

Categorieën : Tripost
Rob Kusters
Rob Kusters
Auteur

0 Reacties

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet publiekelijk gemaakt.