We merken de laatste tijd dat de belastingdienst rittenregistraties opvraagt bij klanten die een verklaring geen privé gebruik hebben. Er is een speciale afdeling van de belastingdienst die zich hiermee bezig houdt, het Landelijk Coördinatiecentrum Auto in Almelo. Zij vergelijken de rittengegevens met de signaleringen die zij in hun eigen systeem hebben. Het gaat dan om signaleringen naar aanleiding van snelheidscontroles of bij verkeerslichten. Maar ook om signaleringen waarvan u niet op de hoogte bent. Het is ons opgevallen dat de belastingdienst gebruik maakt van vaste flitspalen langs autosnelwegen maar ook bij grensovergangen, waarop ze u registeren.
De belastingdienst hanteert een zero tolerance beleid. Dat betekent dat uw rittenregistratie wordt verworpen als bewijs dat u minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met uw auto van de zaak indien er tenminste 1 signalering is die niet overeenkomt met uw rittenregistratie. Wij verzetten ons tegen dit beleid, omdat het niet kan zijn dat er nooit een fout in de registratie gemaakt mag worden. Het is aan te raden steeds alle signaleringen waarover de belastingdienst beschikt op te vragen. Dan kunt u namelijk een relatieve afwijking bepalen, het maakt in onze ogen zeker verschil of er bijvoorbeeld 10 signaleringen zijn, waarvan er 1 niet overeenkomt met de rittenregistratie, of dat er van in totaal 2 signaleringen 1 signalering bestaat die niet matcht. De belastingdienst bleek gevoelig voor het argument dat zero tolerance niet acceptabel is en was niet bereid om hun beleid te laten toetsen door de rechter, dus zag (deels) af van correctie.
De boetes zijn heel hoog, dus het is zeker zaak hier zorgvuldig mee om te gaan. U bespaart veel geld met de rittenregistratie, het is dan bijzonder pijnlijk om dit achteraf over een aantal in een keer te moeten terugbetalen met hoge boetes en rente.
0 Reacties