Er komen strengere regels voor online verkopen via bijvoorbeeld een webshop of social media. Deze Europese richtlijnen komen er om de consument beter te beschermen. Vanaf mei 2021 is er een informatieplicht en er zijn enkele belangrijke nieuwe regels. Hieronder een kort overzicht.
Reviews
Gebruik je reviews en beoordelingen dan zal je o.a. duidelijk aan moeten geven hoe je deze controleert. Het moet ook duidelijk zijn of je alle recensies verwerkt hebt en of er sponsoring of betaling gebeurt m.b.t. de reviews en beoordelingen.
Persoonlijk aanbod
Indien er sprake is van een gepersonaliseerd aanbod, bijvoorbeeld op basis van recente zoekopdrachten of woonplaats, dan dien je de klant hierover te informeren voordat hij iets koopt. Dit kan door een korte melding of pop-up.
Prijskortingen
Ook hier komen strengere regels. Zo moet de uitgangsprijs waarop de korting op is gebaseerd, de laagste prijs zijn van de laatste 30 dagen.
Online diensten
Indien consumenten zich inschrijven voor digitale diensten en hun persoonlijke gegevens opgeven, dan is het verplicht om aan te geven hoe lang de consument aan deze diensten vasthangt. Het moet eveneens duidelijk zijn hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. De klant heeft eveneens het recht tot opzegging zonder reden binnen 2 weken door de consument. Consumenten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen.
Digitale marktplaatsen
Werk je met onderaannemers of consumenten, dan moeten de kopers hiervan op de hoogte gesteld worden. De geldende voorwaarden bij de verkoop moeten duidelijk zijn voor de klant. Je dient ook te onderzoek te doen naar de juridische status van de verkopers via jouw platvorm en naar de voorwaarden bij de verkopen.
Sites voor vergelijking
Bij vergelijking je diensten of producten via je website, krijg je ook een uitgebreidere informatieplicht. Je dient aan te geven welke criteria gebruikt worden bij het resultaat van de zoekopdracht.
0 Reacties