Column door Rob Kusters. We zijn weer allemaal aan het werk. Dat is merkbaar op de weg. Deze week gingen we naar Exact in Delft om ons te laten bijpraten over Practice Management. Daarover zo meer. Want de eerste uitdaging is dan wel dat je Delft bereikt. Te laat komen is standaard, maar file rijden van Weert tot achter Breda is geen lolletje. Later werd me duidelijk dat het de dag van de Duitse eenheid was, waarmee het grote aantal witte kentekens was verklaard. In deze maanden van het jaar is het altijd het drukste. Weinig mensen hebben vrij en veel mensen hebben een auto. Hoe doen we dat met zijn allen? Hoe kunnen we economisch zo succesvol zijn, terwijl onze infrastructuur dicht is geslibd? Het moet toch wel zo zijn dat we een hoge productiviteit hebben, dat we dit zo goed kunnen compenseren. De ontwikkelingen op ICT-gebied dragen hieraan zeker bij.
Practice Management is een totale IT-oplossing voor onze kantoorautomatisering. Het toekomstige digitale hart van ons bedrijf. Het bevindt zich helemaal in de cloud, dus de afhankelijkheid van de digitale infrastructuur neemt weer verder toe. Als we straks geen verbinding hebben, staat ons bedrijf stil. Voor mij is het geen vraag of, maar wanneer we met het dichtslibben van de digitale snelweg te maken krijgen. Toch hebben we geen keuze. We moeten met de flow mee en de risico’s accepteren. Ons type bedrijf is steeds meer een IT-bedrijf geworden. De telefoon gaat nog amper. Vragen en opdrachten van klanten komen digitaal op ons af; via e-mail, via whatsapp, via de chat op onze website of binnenkort via het digitale platform dat aan onze app is gekoppeld. Een interne task force probeert zich in deze snelle wereld een weg te banen. We hebben op dit gebied altijd wel een voorsprong gehad, maar we moeten alle zeilen bijzetten om die voorsprong vast te houden. We willen ook een voorbeeld zijn voor onze klanten. Toch is de investering die van ons gevraagd wordt eigenlijk veel te hoog. Zowel in geld als in menskracht.
Het is de herfst van de formatie. En de lobbyclubs draaien op volle toeren. Vandaag hebben de onderwijzers gestaakt, defensie moet absoluut een financiële injectie krijgen en de zorg in het verpleegtehuis moet beter. Geen woord over de files. De automobilisten organiseren geen sterke lobby. Nee, stel dat je eens ergens kunt doorrijden, dan schuift enkele dagen later een bekeuring door je brievenbus. Met het openbaar vervoer gaat het al niet beter. De herfstbladeren zullen het treinverkeer weer gaan tarten.
Maar het is ook de herfst van ons belastingstelsel. Voor zover wij iets mogen afleiden uit de formatielekken, kunnen we een verschuiving verwachten van heffing op arbeid naar heffing op consumptie. Minder inkomstenbelasting, twee tariefschijven van respectievelijk 37% en (vanaf € 68.000) 49% klinkt als muziek in de oren. Een verhoging van het verlaagde BTW-tarief van 6% naar 8% zal echter een harde dobber worden voor met name de laagste inkomens. Dat verlaagde tarief is vooral van toepassing op levensmiddelen; de eerste levensbehoefte. Maar ook de groene invloed van het nieuwe kabinet zal financieel voelbaar zijn.
Met Prinsjesdag is de herfst ingevallen, maar de inhoud van de Miljoenennota was mager. Dat was zand in onze ogen. Er zal straks een kabinet komen dat ons weer gaat verblijden met vele wetswijzigingen en vooral stelselwijzigingen. De lekken wisten wel te melden dat de invoering van de belastingwijzigingen afhankelijk wordt gesteld van de capaciteit van de Belastingdienst om de wijzigingen uit te voeren. Dat stelt gerust, want dan zal het nog wel een paar jaar blijven liggen.
0 Reacties