Tjonge, wat zijn we met elkaar in paniek geraakt. Sociale quarantaine, op zich best wel even fijn. Stel je voor dat het straks voorbij is, moeten we weer op familiebezoek. Naar begrafenissen hoeven we niet, geen netwerkbijeenkomsten, geen lunches. Ondanks dat ik ook niet kan sporten val ik kilo’s af. Laten we niet vergeten dat het vastentijd is. Niks mis mee om weer eens wat soberheid te betrachten.
We leggen wereldwijd de economie stil om een relatief kleine doelgroep te beschermen en om de afdelingen Intensive Care van onze ziekenhuizen niet te overbelasten. Ik ken ziektes die een veel grotere impact op de mensheid hebben, die ik al mijn hele leven om me heen slachtoffers zie maken, maar waar we nooit een bedrijf voor hebben stilgelegd. Gaan overheden na Corona nu ook eens miljarden pompen in het bestrijden van hart- en vaatziekten, kanker, Alzheimer? Ik vrees van niet. Daarnaast ben ik bang dat de mensen uit de risicogroep die nu overleven later dit jaar zo maar kunnen sterven aan de griep. Maar goed dat ik niet hoef te beslissen over onze volksgezondheid.
Voor ons was van de ene op de andere dag de agenda bepaald door alle maatregelen en de gevolgen voor onze klanten. We hebben in de eerste week, nadat de maatregelen duidelijk waren geworden, voor de meeste klanten een risicoanalyse gemaakt. Er waren en zijn nog veel vragen, dus we hebben een speciale task force Corona ingesteld. We worden goed geïnformeerd door de diverse instanties, maar zij kunnen ook niet altijd alle antwoorden geven. In deze Tripost geven we een overzicht van de noodmaatregelen voor ondernemers.
Het is maatwerk, elke onderneming vraagt om een eigen aanpak. De noodmaatregelen zijn zeker onvoldoende om de schade te compenseren. Ondernemers die nu geen reserves hebben, zullen het niet redden. Ze stellen het einde wel uit, door bijvoorbeeld voorlopig geen belasting te betalen, maar over 3 maanden of over 6 maanden valt dan het doek, als ze alsnog moeten betalen. Wij adviseren onze klanten om kritisch te kijken naar hun klanten. Ga geen producten leveren of opdrachten aanvaarden van bedrijven die nu in gevaar zijn. We verwachten later dit jaar een stroom aan faillissementen. Denk aan de hospitality sector, de reisbranche, de retail (exclusief de supermarkten uiteraard).
“Cash is King” riepen we na het invallen van de kredietcrisis in 2008. Dat kunnen we nu herhalen. Dat betekent dat bedrijven investeringen zullen uitstellen en kosten tot een minimum gaan beperken. Dat betekent een koude sanering van het bedrijfsleven. De crisis zal ook impact hebben op de vastgoedmarkt. Niet fijn als je net twee weken geleden een nieuw huis hebt gekocht. Veel zzp'ers en kleinere ondernemers hebben goede jaren achter de rug, maar kunnen ze in de nabije toekomst hun woonlasten nog opbrengen? Maar ook commercieel vastgoed zal onder de crisis lijden. Wij zien vooral kansen voor onze klanten opkomen.
Samenkomsten van groepen mensen zullen in de toekomst niet meer hetzelfde zijn. Wellicht dat we elkaar wel weer dichter gaan naderen dan 1,5 meter. De mens zal zich toch ook wel blijven voortplanten. Maar zoals we zijn gaan wennen aan fouillering, detectiepoortjes, scanapparatuur etc. zullen we ook gaan wennen aan structurele maatregelen gericht op gezondheidsrisico’s rond evenementen in de toekomst. Winkels, hospitality en leisure gelegenheden, sportcentra, culturele uitspanningen etc. zullen moeten laten zien aan hun personeel en aan hun klanten dat ze veilig kunnen verblijven binnen hun accommodaties zonder gezondheidsrisico’s. Is dat voor hen een bedreiging? Nee, vooral een kans. Degene die de kans pakt, zal een concurrentievoorsprong verwerven.
Met andere woorden, deze crisis creëert een nieuwe industrie. We hebben dan weliswaar nu kortstondig heel hevige financiële effecten, op de lange termijn liggen er voor het bedrijfsleven weer talloze kansen.
Houd u gezond, leer van deze crisis en kom er sterker uit!
0 Reacties