×

Op maandag 20 mei is ons kantoor gesloten vanwege Pinksteren

  • Openingstijden : maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur
Werkkostenregeling 2015: vluchten kan niet meer

Werkkostenregeling 2015: vluchten kan niet meer

Vanaf 2015 is de werkkostenregeling verplicht. De werkkostenregeling is al in 2011 in de loonbelasting opgenomen. Tot 1 januari 2015 bestaat op basis van het overgangsregime echter de mogelijkheid om nog het oude regime voor vrije vergoedingen en verstrekkingen toe te passen.

Het overgrote deel van de werkgevers past nog de oude wettelijke regeling voor vergoedingen en verstrekkingen toe en is nog niet overgestapt op de werkkostenregeling.

Verplichte ingangsdatum 1 januari 2015 Op basis van de meest recente geluiden lijkt het erop dat de huidige staatssecretaris het overgangsregime niet verder wil verlengen. Te verwachten is dat de werkkostenregeling op enkele punten zal worden aangepast, zodat de ergste knelpunten worden opgelost. Wij verwachten echter niet dat het om fundamentele aanpassingen van de huidige regeling zal gaan.

Vanaf 2015 moet u de werkkostenregeling verplicht toepassen. U kunt dan nog maar maximaal 1,5% van het totale fiscale loon (de ‘vrije ruimte’) besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor uw werknemers. Over het bedrag boven de vrije ruimte is loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80% verschuldigd. Daarnaast kunnen een aantal specifieke zaken onbelast worden vergoed of verstrekt door gebruik te maken van de gerichte vrijstellingen.

Wat betekent dit voor u? Nu is dus echt het moment aangebroken om u voor te bereiden op deze grote wijziging. Wat is de impact van deze regelgeving voor uw bedrijf? Een greep uit de veelheid van vragen die in de praktijk leven en waar een antwoord op moet komen.

• Wat betekent de nieuwe regeling voor mijn organisatie? • Zijn er arbeidsvoorwaarden die moeten worden aangepast? • Hoe kan ik mijn administratie inregelen dat een juiste aangifte loonheffingen is geborgd? • Kan mijn organisatie nog korting geven aan het personeel op de eigen producten? • Hoe wordt het personeelsfeest fiscaal behandeld? • Hoe pak ik dit aan?

Een goede inventarisatie van al uw vergoedingen en verstrekkingen is de eerste stap. De ervaring leert dat de inventarisatie van de huidige situatie en de implementatie van de werkkostenregeling al gauw enkele maanden in beslag neemt. Het is dus zaak om nu in actie te komen en uw onderneming klaar te maken voor de overstap naar de werkkostenregeling per 1 januari 2015.

Bron: PwC Actueel

Categorieën : Tripost
Rob Kusters
Rob Kusters
Auteur

0 Reacties

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet publiekelijk gemaakt.