• Openingstijden : maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur
Mijmeringen aan het einde van het jaar

Mijmeringen aan het einde van het jaar

De jaarlijkse kerstbijeenkomst grijp ik aan om terug te blikken op het afgelopen jaar en een blik vooruit te werpen naar het volgend jaar. Al jaren mag ik mij gelukkig prijzen met een top team aan mensen, die hard werken en met hun hart werken. Bovendien beschikken ze allemaal over een forse dosis brains. Zo krijg je een top team. Maar belangrijk is dat je een gemeenschappelijk doel hebt, dat er overeenkomstig DNA is. Zelden is dat zo bevestigd als in de kerstbijeenkomst dit jaar.

HR en Marketing & Sales
We maken het ons zelf echt moeilijk, al vanaf oprichting, omdat we multidisciplinair en topdeskundig onze klanten willen supporten. Maar door de uitdaging aan te gaan zijn we gegroeid. Als ik nu zie welke vaste plek bijvoorbeeld financial planning, risk management en legal support in ons dienstenpakket hebben gekregen, dan ben ik erg blij dat we deze disciplines hebben geïntegreerd. Met HR en Marketing & Sales zijn we nog niet zover. Daar zal van ons nog een investering gevraagd worden. De meeste ondernemers vinden dat ze HR zelf kunnen. Ze vragen pas onze hulp als ze van een medewerker af willen. Ze klagen wel allemaal steen en been over personeelstekorten.

Onze HR-consultant Emmy nam ons mee, voorafgaande aan de kerstmeeting, in een workshop HR naar een concrete casus. Ze zette ons aan het werk om in groepjes na te denken over hoe om te gaan met saboteurs, hoe je team gemotiveerd te krijgen en te houden, de wijze van communicatie zodat je medewerkers je beste ambassadeurs worden. Trots creëren. Hier ligt de komende jaren de winst voor veel bedrijven, vooral in small business. Degene die denkt het allemaal zelf te kunnen doen zal de concurrentieslag verliezen. Wachten op verbetering van de arbeidsmarktsituatie is zinloos, de goeie mensen zullen niet werkeloos worden.

De bewustheid ten aanzien van Marketing & Sales is nog lager dan die ten aanzien van HR. Ook hier kunnen we het allemaal zelf, aldus de gemiddelde ondernemer. Employer branding brengt Marketing en HR bij elkaar. De onderneming moet wervingskracht hebben op de arbeidsmarkt en hoe doe je dat? Er zijn nog steeds ondernemingen die personeel kunnen aantrekken, ondanks de schaarste. Wat maakt hen dan zo aantrekkelijk? Ja maar de kosten dan? Ondernemers moeten immers hun kosten beheersen.

Het bouwen aan een succesvolle Marketingstrategie of aan een HR-gebouw is een investering, die meer waarde creëert dan een investering in de auto van de zaak of in het kantoorgebouw. Toch plegen de laatste investeringen relatief makkelijk gefinancierd te kunnen worden, terwijl voor de investeringen in de daarvoor genoemde immateriële activa banken hun ogen sluiten. Naïef van de banken. Dom van de overheid om dit niet volop te stimuleren.

Oh ja, die overheid
Stimuleren is niet meer aan de orde. Straffen is het devies. Je wordt gestraft voor fossiel autorijden, voor uitstoot van CO2, voor stikstofproductie, voor winst maken, voor beleggen, voor het aankopen van woningen voor de verhuur. Een greep uit de plannen van dit kabinet. Daarmee financieren we de totaal uit de hand gelopen overheidsuitgaven, waar echt niemand een rem op zet. Dat maakt het ook lastig voor die ondernemer. Die wordt steeds meer gelijkgesteld met een werknemer, waar het zijn fiscale positie betreft, maar hij is wel vogelvrij. En toch hebben we een steeds maar groeiend arsenaal aan ZZP-ers, inmiddels 1,3 miljoen. En die blijven langer aan hun opdrachtgever verbonden dan de werknemer aan zijn werkgever.

Ik pleit er daarom voor om de groei van een ZZP-leger te accepteren als nieuwe werkelijkheid en het arbeidsrecht in de richting te laten bewegen die de ZZP-ers aangeven. Maar ik pleit er ook voor dat ZZP-ers worden beschouwd als verbonden personen, die samen met de payrollers aan de dagelijkse lunch deelnemen, maar ook uitgenodigd zijn op de kerstbijeenkomst en een chocoladeletter ontvangen van de Sint.

Wij kijken met vertrouwen naar 2023. Na de jaarwisseling moeten we allemaal even bijkomen van het verschrikkelijke drukke jaar 2022, maar snel zijn we weer op volle sterkte om onze klanten te helpen om succesvol te zijn.

Fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2023!

Categorieën : Column Rob
Rob Kusters
Rob Kusters
Auteur

Rob is senior consultant en specialist in fiscaliteit, strategie en bedrijfseconomie

0 Reacties

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet publiekelijk gemaakt.