• Openingstijden : maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur
Arbeidsschaarste bestaat niet?!

Arbeidsschaarste bestaat niet?!

Vraag de gemiddelde ondernemer naar de grootste uitdaging van dit moment en het heeft gegarandeerd te maken met de arbeidskrapte. Denk aan de situatie in Schiphol, tunnels die sluiten en horecabedrijven die na een zware coronaperiode evengoed besluiten om een aantal dagen te sluiten.

Waar zijn alle (potentieel) werkenden gebleven? Dat is hetgeen eenieder zich afvraagt. Het antwoord is iets complexer, maar in het kort:

  • Jongeren studeren langer;
  • Als jongeren werken of studeren nemen ze een tussenjaar om te reizen;
  • Mensen werken meer dan ooit parttime, dit geldt ook voor vaders in tegenstelling tot “vroeger”;
  • We worden ouder;
  • Er zijn minder jongeren;
  • Er zijn meer soorten banen ontstaan, denk alleen al aan het legioen aan coaches wat is ontstaan (life coach, business coach, leadership coach, loopbaan coach, mental coach, performance coach, HSP coach etc.);
  • De economie in andere Europese landen groeit, waardoor de toestroom van arbeidsmigranten krimpt.

Deze trends gaan niet afnemen. Dat betekent dat de arbeidsmarkt minimaal zo krap zal blijven of zelfs verder zal krimpen. Daar tegenover staat dat het aantrekken en behouden van personeel tot voor kort voor de meeste bedrijven nog op dezelfde manier gebeurt dan een aantal jaar geleden. Zonde!

Ik krijg regelmatig een ondernemer aan de telefoon die zijn pure wanhoop uitspreekt. “Inmiddels sta ik open voor alles wat tot 10 kan tellen met werkende handen en voeten”, hoor ik hen zeggen. Dit is enerzijds een goed teken, want dat laat zien dat je als werkgever bereid bent om medewerkers op te leiden. Maar, als je dit in bijvoorbeeld jouw wervingscampagne op dezelfde manier aanpakt, sla je volledig de plank mis. Wat als ik jou zeg dat jij juist super-super kritisch moet zijn op de groep mensen die je binnenhaalt? Júist in deze arbeidsmarkt? Want, van schieten met hagel is nooit iemand succesvol geworden. Het is makkelijk, maar ook inefficiënt, duur en zorgt in veel gevallen voor nevenschade. Denk aan het plaatsen van een mismatch qua persoonlijkheid in jouw team en dat de goudhaantjes van jouw organisatie daardoor hun motivatie verliezen?

Je wil dus juist schieten met scherp en de doelen behalen die je voor ogen hebt. Niet ieder schot zal (100%) raak zijn, maar als je enkel met hagel schiet weet je sowieso dat het gros van de kogels het doel zal missen. Kortom: FOCUS. Zet vol in op jouw ideale medewerker en schets dit profiel zo concreet mogelijk. Jouw ideale medewerker zal zich hierdoor aangesproken voelen en jouw beperkte kogels bereiken bullseye.

Daarnaast is naar mijn idee de prioriteit wat betreft arbeid in organisatie als volgt:

  1. Weet wat jouw sterktes en zwaktes zijn als werkgever en ga hier actief mee aan de slag
  2. Strooi met oprechte aandacht richting jouw huidige medewerkers alsof het jouw enige levensdoel is
  3. Betrek de huidige medewerkers in de probleemsituatie (niet-ingevulde vacatures) en vraag hen om mee te denken
  4. Zet een oprecht en specifiek wervingsplan op

Kortom: houd binnen voordat je gaat aanvullen. En is dat nu niet haalbaar, dan kan ik helaas niet anders dan het advies geven om te focussen op behoud van huidige klanten en medewerkers in plaats van groeien op een instabiel fundament.

Ik wens jou veel kwalitatief goed personeel!

Categorieën : Tripost
Emmy Joosten
Emmy Joosten
Auteur

Emmy is verbonden aan Tripolis Business Support als consultant op het gebied van HR.

0 Reacties

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet publiekelijk gemaakt.

Bijna vakantie

20-06-2024

Zzp'er en Arbeidsongeschiktheid: Hoe ber...

20-06-2024

Wat doen we met de ODV?

20-06-2024

Kort nieuws

20-06-2024

Europapa

27-05-2024