Vraag de gemiddelde ondernemer naar de grootste uitdaging van dit moment en het heeft gegarandeerd te maken met de arbeidskrapte. Denk aan de situatie in Schiphol, tunnels die sluiten en horecabedrijven die na een zware coronaperiode evengoed besluiten om een aantal dagen te sluiten.
Waar zijn alle (potentieel) werkenden gebleven? Dat is hetgeen eenieder zich afvraagt. Het antwoord is iets complexer, maar in het kort:
Deze trends gaan niet afnemen. Dat betekent dat de arbeidsmarkt minimaal zo krap zal blijven of zelfs verder zal krimpen. Daar tegenover staat dat het aantrekken en behouden van personeel tot voor kort voor de meeste bedrijven nog op dezelfde manier gebeurt dan een aantal jaar geleden. Zonde!
Ik krijg regelmatig een ondernemer aan de telefoon die zijn pure wanhoop uitspreekt. “Inmiddels sta ik open voor alles wat tot 10 kan tellen met werkende handen en voeten”, hoor ik hen zeggen. Dit is enerzijds een goed teken, want dat laat zien dat je als werkgever bereid bent om medewerkers op te leiden. Maar, als je dit in bijvoorbeeld jouw wervingscampagne op dezelfde manier aanpakt, sla je volledig de plank mis. Wat als ik jou zeg dat jij juist super-super kritisch moet zijn op de groep mensen die je binnenhaalt? Júist in deze arbeidsmarkt? Want, van schieten met hagel is nooit iemand succesvol geworden. Het is makkelijk, maar ook inefficiënt, duur en zorgt in veel gevallen voor nevenschade. Denk aan het plaatsen van een mismatch qua persoonlijkheid in jouw team en dat de goudhaantjes van jouw organisatie daardoor hun motivatie verliezen?
Je wil dus juist schieten met scherp en de doelen behalen die je voor ogen hebt. Niet ieder schot zal (100%) raak zijn, maar als je enkel met hagel schiet weet je sowieso dat het gros van de kogels het doel zal missen. Kortom: FOCUS. Zet vol in op jouw ideale medewerker en schets dit profiel zo concreet mogelijk. Jouw ideale medewerker zal zich hierdoor aangesproken voelen en jouw beperkte kogels bereiken bullseye.
Daarnaast is naar mijn idee de prioriteit wat betreft arbeid in organisatie als volgt:
Kortom: houd binnen voordat je gaat aanvullen. En is dat nu niet haalbaar, dan kan ik helaas niet anders dan het advies geven om te focussen op behoud van huidige klanten en medewerkers in plaats van groeien op een instabiel fundament.
Ik wens jou veel kwalitatief goed personeel!
0 Reacties