• Opening hours : Monday to Friday from 8:30 to 17:00
Stikstof

Stikstof

Tijdens de scheikundelessen op de middelbare school leerde ik stikstof voor het eerst kennen. Het is een scheikundig element (N) met de Latijnse naam nitrogenium. Wij kennen vooral distikstof (N2), omdat dit voor 78% in de lucht zit, die wij inademen. De rest van de lucht bestaat uit dizuurstof (O2), die we hard nodig hebben om te ademen. Wanneer de concentratie stikstof in de lucht te hoog zou worden, zouden we stikken, vandaar de naam.

Voor mij valt de stikstofdiscussie uit de lucht. Diezelfde lucht als waarin stikstof in hoge mate aanwezig is. Tot nu toe mis ik de essentie, maar dat komt omdat ik mij onvoldoende erin verdiep. Ik lees alleen maar een regionale krant, het Financieele dagblad, diverse magazines en kijk dagelijks naar Nieuwsuur, het Journaal en Pauw. Dus ben ik te beperkt geïnformeerd om echt deel te nemen aan de discussie. Bovendien had ik slechts een 6 voor scheikunde op mijn eindlijst Atheneum B. Ik hoor het u zeggen, waarom begin je er dan over? Omdat ik het niet vertrouw. Omdat het steeds weer betekent dat ik mij schuldig moet voelen dat ik auto rijd.

Binnenkort mag ik nog maar maximaal 100 op de autosnelweg. Wordt mij dan ook beloofd dat ik die snelheid ergens kan halen? Volgens mij verandert er weinig. We staan vooral stil op de autosnelweg. Op de radio kunnen de files niet meer allemaal opgelezen worden, omdat er dan geen zendtijd voor de reclamemakers overblijft. We krijgen alleen de opvallende files te horen, slechts twee of drie. Is ook geen probleem, het zijn alleen maar belastingbetalers die stilstaan. Toch lijkt voorlopig het stikstofprobleem opgelost, nu we de maximumsnelheid verlagen. Gelukkig wordt stikstof aan de grens tegen gehouden, want onze buurlanden doen niet mee. Dat zal wel komen omdat ze meer lucht hebben, dus meer stikstof kunnen verdelen.

Hoe is het eigenlijk met thuiswerken? We zijn er al decennia mee bezig, maar kennelijk komt het niet van de grond. Hoe zit het met de vrachtauto’s, die de Chinese spullen distribueren? En de immense aantallen bezorgers van pakketjes van webshops? Heen en weer, want een groot deel sturen we weer terug. En als je nu echt vindt dat we minder moeten autorijden, ligt de autoloze zondag toch voor de hand? Heerlijk een dagje rolschaatsen op de A2. Maar dan kunnen de klimaatredders zich ook niet verplaatsen tussen alle natuurgebieden, die ze zo graag bezoeken. Of gaan shoppen op zondag, want dat doen klimaatredders ook hoor. En hoe zit het met de aanvoer van grondstoffen naar XTC-laboratoria en wietplantages, die de klimaatredders moeten voorzien van hun broodnodige geestverruimers op de festivals voor love en peace en vrijheid en genderneutraliteit en anti-vul het maar in? Ga op een zomerse dag, als de avond valt, maar eens kijken in het gemiddelde stadspark wat klimaatredders achterlaten wanneer ze weer een dag in de zon hebben geluierd.

We ruimen het wel op, we gaan wel maximaal 100 rijden, we betalen ons wel blauw aan die autobelastingen, we halveren de veestapel, we leggen de bouw plat, we schaffen ZP af en doen niet meer aan Kerst. Nog iets? Jullie zijn immers wel goed in scheikunde, dat leren jullie allemaal op die zomerse dag in het stadspark.

Categories : Column Rob
Rob Kusters
Rob Kusters
Author

Rob is senior consultant en specialist in fiscaliteit, strategie en bedrijfseconomie

0 Comments

Post a comment

Your email address will not be made public.