Bron: Sdu
Uit een onderzoek in opdracht van de Inspectie Belastingen, Toeslagen en Douane blijkt dat ruim een derde (36%) van de ondernemers de Belastingdienst overdreven streng vindt reageren op kleine fouten. Vooral zelfstandigen en mkb’ers ervaren problemen als hun situatie afwijkt van standaardprocessen. Ondanks een gemiddelde beoordeling van 6,5, ervaren ondernemers bij lagere scores rigide beslissingen, onduidelijke communicatie en beperkte bereikbaarheid. 59% van de ondernemers vindt dat de Belastingdienst te snel boetes oplegt, wat als dwingend wordt ervaren. Ondernemers willen een gelijkwaardige behandeling, duidelijkere communicatie, en de mogelijkheid om gemakkelijk contact op te nemen. Daarnaast stellen zij voor dat de Belastingdienst flexibeler omgaat met betalingsgeschiedenissen en makkelijker betalingsregelingen aanbiedt.
De Belastingdienst zou eerst kunnen navragen of er iets is misgegaan als een betaling uitblijft en de ondernemer de kans geven om de fout te herstellen. Daarnaast wordt voorgesteld dat loyale betalers sneller het voordeel van de twijfel krijgen. Deze aanpassingen zouden de interactie met de Belastingdienst aanzienlijk kunnen verbeteren.
0 Comments